10289177 10202775789534688 1611147669 o 1024x637 Cardul Biciclistului: semn de maturizare a comunităţii sau pretext pentru promovarea ciclismului urban?

 

Probabil aţi aflat deja până acum despre Cardul Biciclistului, lansat de băieţii de la Hai cu Bicla. Este vorba despre un program de discount-uri la câteva produse şi servicii bike related, discount-uri acordate pe baza numărului de kilometri parcurşi în luna precedentă, cu bicicleta.

Cum funcționează:

  • Pasul 1: îți instalezi aplicația STRAVA pe telefonul mobil, cu ajutorul căreia poți afla exact câți kilometri parcurgi pe bicicletă în fiecare zi.
  • Pasul 2: intri în Clubul HaicuBicla de pe Strava și îți urmărești evoluția săptămânală în Clasamentul HaicuBicla
  • Pasul 3: Kilometrii numărați de Strava se transformă în beneficii pentru cei care achiziționează Cardul Biciclistului

Din punctul meu de vedere, orice iniţiativă care încurajează mersul pe bicicletă is a friend of mine. Aşa că, înainte să intrăm în detalii, ar fi bine să reţinem acest principiu de bază.

Ce îmi place la acest nou produs este faptul că încurajează mersul pe bicicletă constant. Nu vorbim despre reclamele de acum 2 – 3 ani, când bicicleta devenise un fel de panaceu pentru lipsa de inspiraţie a publicitarilor (dacă nu ai o idee bună pentru un spot, pune o bicicletă în el şi o să iasă bine), nici despre diferitele business-uri care încearcă să atragă clienţi oferind discount-uri pentru biciclişti (cel mai recent, cabinetul stomatologic Green Dental care oferă discount-uri pentru cei ce ajung la dentist cu bicicleta).

Vorbim despre un program de lungă durată care trebuie întreţinut: ca să îţi păstrezi discount-ul în fiecare lună, trebuie să mergi cu bicicleta. Dacă nu mergi, îl pierzi.

Cardul Biciclistului costă 36 de lei pe an şi vine preîncărcat cu un discount de 10% la magazinele partenere. Luna următoare după achiziţie, cele 10 procente de discount vor fi păstrate doar dacă biciclistului pedalează 100 de km pe lună, în fiecare lună. Dacă acesta nu reuşeşte să ajungă la 100 km într-o lună, cardul său va rămâne cu un discount de 9%. Şi tot aşa,  până la 3%, unde se opreşte.

Cu alte cuvinte, dacă am de ales între a merge cu bicicleta sau cu maşina într-o zi, am un motiv în plus să aleg bicicleta. Sau am un motiv în plus să merg la Summerwell cu bicicleta. Sau să accept invitaţia prietenilor să merg la Mogoşoaia în weekend. Etc etc.

Pe de altă parte, un card cu o reducere de maxim 10% în câteva magazine de care nu ştiu dacă o să am nevoie în viitor e foarte puţin pentru a mă motiva să cumpăr cardul şi apoi să îl alimentez prin pedalare – mai ales dacă aş fi o persoană care, în mod normal, nu pedalează mai mult de 100 km/ lună. Pe de altă parte, sunt, probabil, extrem de subiectivă când spun asta, în principal pentru că, pentru mine, mersul pe bicicletă e o opţiune naturală, utilă şi plăcută în acelaşi timp, care nu mai are nevoie de motivaţii artificiale, externe.

Un loc cât mai onorabil în clasamentul propriu-zis Hai cu Bicla – care a ajuns la 400 de membri – mi se pare mai atractiv, din punctul de vedere al recordului personal şi al recunoaşterii celorlalţi – decât adunarea unor puncte de discount pe care nu sunt foarte sigură că le voi folosi vreodată.

Poate că o listă extinsă de magazine partenere ar fi mai atractivă. Poate posibilitatea de a trece de 10% discount ar îndemna, iarăşi, oamenii să pedaleze mai mult.

Nu e o critică, e o analiză. Suntem conştienţi de faptul că proiectul este la început, că se poate îmbunătăţi – mai ales dacă primeşte feedback pozitiv sau constructiv de la noi, comunitatea. 

Dar, bineînţeles, aşa cum spune şi Tudor Pop de la Hai cu Bicla, dacă ideea asta îi inspiră pe cei din jur, îi îndeamnă să scoată bicicleta de la naftalină, scopul a fost atins. 

Tudor ne spune că, după părerea lui, pe termen lung, un card de genul acesta ne poate ajuta să fim văzuţi mai bine, să fim luaţi în seamă mai mult, de cei care iau decizii la nivel înalt, decizii care privesc viitorul acestui oraş, implicit pe noi, cei care facem parte din viaţa acestui oraş.  

Şi, dacă ne gândim în perspectivă, ajungem la primul gând al acestui articol: orice iniţiativă care implică mersul cu bicicleta va contribui într-un fel sau altul la creşterea comunităţii şi a puterii ei. 

Tudor: Sigur, nu vrem să instaurăm tirania bicicletelor, vrem doar să contribuim la normalizarea unui fenomen pe care mulţi îl privesc în toate felurile, mai puţin aşa cum este el. […]  Nu e vorba doar de biciclete, ci de o anumită mentalitate care trebuie schimbată. La asta ne aşteptăm pe termen lung. La asta ne-am propus să lucrăm.

Aşa că, deocamdată, aşteptăm ziua de joi (29 mai), să ne activăm cardul şi ţinem pumnii spre mai bine!

Şi pregătim, între timp, şi versiunea extinsă a unui interviu cu Tudor despre tot ce înseamnă Cardul Biciclistului, clubul şi clasamentul Hai cu Bicla şi despre motivele şi raţiunile şi obiectivele şi oamenii care au adus în mijlocul comunităţii bicicliştilor din Bucureşti un motiv nou de întâlnire, discuţie, bucurie!

ajax loader Cardul Biciclistului: semn de maturizare a comunităţii sau pretext pentru promovarea ciclismului urban?