oprescu Sorin Oprescu: „2 milioane de maşini TREBUIE să circule în Bucureşti!”

 

Când primarul general al Capitalei crede că doar maşinile trebuie să circule în oraş, nu mai e aproape nimic de zis. A spus-o la emisiunea Adevărul Live, unde am fost invitat să-i adresez o întrebare despre mersul pe bicicletă.

 

Iniţial nu voiam să intru în direct pentru că nu are nici un sens să ai un dialog cu un demagog. Când nu are argumente, spune pur şi simplu că de fapt eu am înţeles greşit ce vrea să spună dumnealui. Altfel spus, toţi suntem proşti, singur el este deştept şi demn de laudă. Mi-e silă de acest om!

 

Am fost invitat de către redacţia Adevărul la o emisiune de o oră, Adevărul Live, care l-a avut invitat pe Sorin Oprescu. Şi ca să confirme exact problema pe care vroiam să o ating cu întrebarea pe care doream să i-o adresez, Oprescu a întârziat vreo 20 de minute din cauza traficului. S-a dat peste cap şi a spus că, de fapt, şoferul lui nu ştie traseul…

 

Înregistrarea video a intervenţiei mele – mai jos. Mare parte din discuţia transcrisă – aici.

 

 

Intervenţia mea a sunat cam aşa:

 

Mersul pe jos şi cu bicicleta sunt privite ca soluţii de mobilitate sustenabilă peste tot în Europa de Vest. Cu toate astea, Bucureştiul face sau are în plan să facă exact pe dos decât toate aceste oraşe. Mai precis:

  • parcări în zone centrale (Piaţa Universităţii) care sufocă şi mai tare oraşul deja supra-aglomerat
  • artere de mare viteză care urmează să taie oraşul în două (Berzei-Buzeşti-Uranus),
  • bulevarde lărgite cu parcări în loc de spaţii verzi, ca să înghită şi mai multe maşini (Unirii),
  • zero sancţiuni pentru automobile parcate ilegal pe trotuare,
  • Şi, în cele din urmă, piste de biciclete plătite cu 10 milioane de euro din bugetul oraşului. Amplasate pe trotuare şi apoi desfiinţate pentru că nu corespund normelor de siguranţă.

Oricine a vizitat aproape orice alt oraş din Europa de Vest sau chiar din România poate spune că Bucureştiul arată precum un oraş din anii ’50 când vine vorba de mobilitate urbană. Un oraş sufocat de automobil, un automobil de care toate celelalte oraşele încearcă să se debaraseze, cel puţin în zonele lor centrale.

Poluarea e prima şi cea mai importantă consecinţă a numărului tot mai mare de automobile din Capitală. Întrebarea mea este, prin urmare:

  • Ce a făcut concret Sorin Oprescu ca primar pentru a rezolva problema poluării aerului din Bucureşti?

 

Întrebarea iniţială trebuia să fie „Ce trebuie să facem ca să vă daţi demisia, domnule Oprescu?”, dar am fost sfătuit de cei de la Adevărul să o înlocuiesc pentru că la o întrebare retorică Oprescu va evita un răspuns. Orice întrebare i-am fi pus însă, răspunsul ar fi fost acelaşi: că el vrea, că el e minunat, că ceilalţi nu vor, dar că el va face, să stăm doar să vedem.

 

A încercat deloc convingător să dea vina pe orice altceva decât pe automobile pentru poluarea din Bucureşti. Praful din Bărăgan, praful din Sahara. Penibil.

 

I-am răspuns apoi că face cel puţin două greşeli elementare în argumentele sale: Că 2 milioane de maşini NU TREBUIE să circule în Bucureşti, aşa cum spune el. Şi că cele două parcări subterane cu care se laudă NU TREBUIE făcute în zone centrale, pentru că nicăieri în Europa de Vest nu se face aşa ceva, pentru simplu fapt că asta atrage şi mai multe maşini în zone centrale. Răspunsul lui este că n-a spus ‘trebuie’, ci că ‘sunt’, o minciună ieftină, i-am zis să revadă înregistrarea.

 

Şi, la final, pentru că nu avea argumente, a preferat să-mi spună că am găluşti în gură (deh, conexiune de net proastă) şi că, în general, eu n-am înţeles, de fapt, ce-a spus el. La fel cum a spus că nici arhitectul danez Jan Gehl n-a înţeles nimic atunci când l-a sfătuit să nu construiască şi mai multă infrastructură pentru maşini, pentru că asta conduce invariabil la şi mai mult trafic central. Am înţeles foarte bine şi eu, şi restul, la fel cum înţelege şi el, dar preferă să ignore. Pentru că, aşa cum i-am spus, prioritizând automobilul îşi atrage voturi, e cât se poate de logic.

 

PS 1: Foarte slabi cei doi moderatori, aproape că s-au sfiit să-l întrebe orice chestie incomodă, să fie incisivi în vreun fel. Faţă de un primar pur şi simplu nociv. Redacţia ‘Adevărul’ întreţine atmosfera asta non-combat la adresa lui prin moderatori docili şi, fără să vreau să îmi trag aici vreo laudă personală, prin faptul că aceiaşi moderatori nu i-au spus individului cu cine vorbeşte. Le-am dat informaţii despre ce studiez în ideea că asta are relevanţă şi că cine ascultă ce spun nu ascultă nişte argumente scoase din burtă de către un ‘cititor’. Se contribuie, dacă nu activ, atunci pur şi simplu tacit, la campania de imagine a lui Oprescu.

PS 2: Îmi pare rău de calitatea conexiunii, când suni din UK e mai greu cu treburile astea.